Projecte Erasmus+ associacions estratègiques KA229-DE

Menció legal: El proyecto “Climate change and environmental protection in a European context” está cofinanciado por el programa Erasmus+ de la Unión Europea. El contenido de esta información es responsabilidad exclusiva del INS La Guineueta y ni la Comisión Europea, ni el Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE) son responsables del uso que pueda hacerse de la información aquí difundida.”

1. Informació

Projecte Erasmus+ 2019-2021 (prorrogat 2022)
KA2-Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices
Títol: Climate change and environmental protection in a European context


Centres participants:
  • Berufskolleg der Stadt Bottrop. Bottrop. Germany
  • Obchodná akadémia. Bratislava. Slovakia
  • Institut La Guineueta. Barcelona. Spain
  • Obchodni akademie, Karlovy Vary. Czech Republic
  • Nacka gymnasium Natur & Teknik, Stockholm. Sweden
  • Dockinga College, Dokkum. Netherlands

2. Descripció del projecte

El projecte ‘Climate change and environmental protection in a European context’ pretén conscienciar a l’alumnat sobre el canvi climàtic i conèixer diferents iniciatives que es desenvolupen en un context europeu. En el projecte hi participen 6 instituts de formació professional de diferents països europeus i amb aquest projecte volem motivar els alumnes a tirar endavant idees emprenedores i innovadores que puguin millorar les seves expectatives professionals. El projecte també pretén que l’alumnat estigui millor preparat per desenvolupar la seva carrera professional en un context europeu, millorant, entre d’altres aspectes, el nivell de llengua anglesa de l’alumnat. El projecte inicialment tenia una durada de 2 cursos acadèmics i hi estava directament implicat l’alumnat del CFGM Sistemes Microinformàtics i Xarxes de les promocions 19-20 i 20-21. Degut a la situació provocada pel COVID-19, es va haver de cancel·lar a última hora una trobada internacional d’alumnat que havia de tenir lloc a Bratislava. El projecte es va poder prorrogar un curs més (fins al curs 2021-2022). La llengua de treball del projecte és l’anglès. Cada curs està prevista una trobada d’alumnat dels sis centres participants a l’escola d’un dels països participants. En aquestes trobades hi participen 6 alumnes de cada centre, seleccionats entre els grups participants en el projecte, que treballen conjuntament en tasques del projecte i en l’elaboració del producte final del projecte. Durant el curs, i abans de la trobada anual amb els altres centres, els estudiants dels grups implicats en el projecte desenvolupen i preparen l’aspecte del projecte en què toca centrar-se cada curs acadèmic per tal que a la trobada anual es pugui elaborar el producte final del curs acadèmic. Al primer any del projecte, l’alumnat participant realitza una recerca de la situació legal de la protecció mediambiental i també busca informació sobre els punts forts i dèbils del seu centre educatiu i de la seva ciutat / país respecte la protecció mediambiental.


La recerca inclou els següents apartats:

  1. Consum i reciclatge
  2. Contaminació i canvi climàtic
  3. Consciència del consum a l’escola. Compres sostenibles i hàbits de consum.

La primera trobada d’alumnes s’anava a realitzar del 9 al 13 de març de 2020 a Bratislava, però es va haver de posposar i, finalment, cancel·lar degut a la pandèmia. El curs 2020-2021, el projecte es reprèn de manera virtual amb els mateixos centres implicats. S’han creant equips de treball internacionals per tal que l’alumnat participant estigui en contacte entre ells mitjançant reunions virtuals i comenci a conèixer les diferents realitats mediambientals de les regions dels centres participants. El curs 2020-21 l’INS La Guineueta hi ha participat amb alguns alumnes de 1r de SMX, amb l’esperança de poder participar presencialment a les trobades internacionals d’alumnes al curs 2021-22. Per a la realització d’aquest projecte Erasmus+, el departament de l’àrea de FOL, el d’anglès i el departament d’Informàtica col·laboren per adaptar part dels objectius del programa dintre del currículum d’alguns mòduls del CFGM de Sistemes Microinformàtics i Xarxes.

El curs 21-22, malgrat les dificultats de la pandèmia, finalment es va poder cel·lebrar a Barcelona la trobada internacional de professorat del 29 de novembre al 3 de desembre i la trobada internacional d’alumnat a Bottrop (Alemanya) del 30 de maig al 3 de juny.

A Barcelona, el professorat dels 6 països participants vam poder preparar la trobada internacional d’estudiants que hauríem de fer el mes de març a Bottrop i vam poder realitzar diferents activitats formatives vinculades al medi ambient i la sostenibilitat:


  1. Vam conèixer l’entorn natural del Delta del Llobregat i vam explicar als nostres socis europeus la problemàtica que hi ha amb l’ampliació de l’aeroport. També vam visitar el Centre de Recuperació d’Animals Marins, on ens van conscienciar del perjudici de l’acumulació de residus en el medi marí.
  2. Vam visitar la planta de triatge de Gavà -Viladecans, on ens van parlar del procés de reciclatge residus i de la importància de minimitzar els residus que produïm en el nostre dia a dia.
  3. El darrer dia de la trobada vam fer un interessant recorregut guiat pels edificis sostenibles del 22@.
  4. Al llarg del curs 21/22 l’alumnat va preparar els materials que necessitaria per a la trobada internacional que s’havia de fer a Bottrop el mes de març i que, degut a l’evolució de la pandèmia, es va haver de posposar al final de maig.
  5. A Bottrop es van realitzar diverses activitats separades en dos àmbits: al matí, treball per part dels alumnes a l’escola en els grups predefinitis en anteriors parts del projecte, on es va discutir la problemàtica de cada centre escolar, es va tractar d’obtenir una solució basada en disponibilitat d’espais, pressupost, utilitat i viabilitat, i presentació de la proposta al altres grups per tal de fer coneixedors a cadascun dels alumnes quina seria la solució al problema plantejat en el seu centre.


Per la tarda, les següents visites culturals:

  1. El Gasometer Oberhausen, antic dipòsit de gas reconstruït en museu i espai d’exposició. Durant el període d’aquest projecte, l’exposició principal va consistir en l’impacte humà negatiu en la fauna i la flora de la Terra.
  2. Excursió a Halde Haniel, el turó més alt de Bottrop
  3. Taller de reparació i restauració de cotxes.
  4. Excursió al Tetraedre de Bottrop.
  5. Visita lliure a la ciutat.


L’últim dia, el grup d’alumnes de Barcelona va poder realitzar una visita ràpida pel matí a Düsseldorf mentre esperava la hora del seu vol.
Finalment, el projecte es va tancar amb una trobada bilateral entre els socis eslovacs i els txecs a Karlovy Vary, on van treballar el en resultat final del projecte.


3. Projectes Erasmus+ anteriors

  • Projecte Erasmus+: Creative Entrepreneurship in the Field of Leisure Activities in a European Context (2016-2019).
  • Projecte Comenius: Young People Across Europe: Living Conditions and Vocational Perspectives (2010-2012)
  • Projecte Comenius: Step out – Gaining job experience all over Europe (2008-1010)
Institut la Guineueta