Projecte Erasmus+ associacions estratègiques KA229-FR

Menció legal: “El proyecto “News from Utopia” está cofinanciado por el programa
Erasmus+ de la Unión Europea. El contenido de esta información es responsabilidad
exclusiva del INS La Guineueta y ni la Comisión Europea, ni el Servicio Español para
la Internacionalización de la Educación (SEPIE) son responsables del uso que
pueda hacerse de la información aquí difundida.”

1. Informació

Projecte Erasmus + 2019-2021 (prorrogat 2022)
KA 229 – Associacions d’Intercanvi Escolar
Títol: News from Utopia

Centres participants:

  • Lycée Polyvalent Gustave Eiffel, França.
  • Städtisches Reichenbach-Gymnasium, Alemanya.
  •  Institut La Guineueta, Espanya.

 

2. Descripció del projecte

 

News from Utopia és un projecte Erasmus + eTwinning on hi han participat 175 alumnes dels instituts europeus Lycée Gustave Eiffel de Bordeus, com a centre fundador i coordinador del projecte, l’institut La Guineueta de Barcelona i l’institut alemany Städtisches Reichenbach Gymnasium de Ennepetal, com a socis. L’institut italià IISS G. Peano – C. Rosa TE de Nereto participa en el projecte, però només a eTwinning i, per tant, no ha participat en les mobilitats que s’han portat a terme en aquest projecte europeu que conclourà el 28 de febrer d’aquest any 2022. Aquest projecte d’intercanvi escolar inclou tres mobilitats, dues de les quals han estat presencials, i, una virtual, degut a la pandèmia de COVID-19. Pel que fa a l’institut La Guineueta, han viscut aquesta experiència de les mobilitats presencials a Alemanya i França 19 alumnes de 3r i 4t de la ESO durant els dos darreres cursos i mig escolars (2019-2022).

Els instituts participants són de diferents indrets d’Europa. Amb tot, però, tots i totes compartim uns mateixos objectius. D’una banda, millorar les competències lingüístiques en anglès del nostre alumnat, i, de l’altra, sensibilitzar les nostres comunitats educatives del paper fonamental que juguen els nostres adolescents en la creació d’un món millor a través d’aquests intercanvis escolars europeus.

Durant els dos anys i mig de vida del projecte s’han realitzat vàries activitats relacionades amb la creació d’una revista online; de com és i com funciona la redacció d’un diari; com escriure un article periodístic; on trobar la informació per a desenvolupar l’article en qüestió; quina és la diferència entre escriure un article per a un mitjà escrit o redactar un guió per a un mitjà audiovisual: un telenotícies; i, també s’hi han treballat moltes altres habilitats, com les soft skills, que els nostres aprenents i aprenentes han pogut millorar i desenvolupar al llarg d’aquests anys. 

Durant el primer any del projecte, els joves redactors del The Utopian Times, títol de la revista online que va sorgir a partir del treball fet durant el primer any i mig de projecte, van haver d’escriure articles periodístics i, és per això que vam tractar el tema de la desinformació i les fake news.                                                              

Com a bons periodistes, els joves reporters havien d’informar-se prèviament, cosa que implicava haver de saber distingir què era falç i què era verídic. Com a docents, creiem que l’alumnat ha de tenir les eines per combatre la desinformació que dia rere dia reben a les xarxes socials, i, per aquest motiu vam contactar amb la periodista, doctora en informació mediàtica i professora a la UAB, i creadora de Learn to Check, Nereida Carrillo per tal que vingués a l’institut a fer un taller de verificació digital, virtual i presencial a la vegada. 

Com ja he dit anteriorment, millorar l’aprenentatge de la llengua anglesa no és l’únic objectiu que tenim com a projecte escolar europeu Erasmus+ KA229. Ensenyar a l’aula com combatre la desinformació i les fake news és també un dels objectius d’aquest projecte que gira al voltant dels mitjans d’informació escrits i audiovisuals. 

 

Des de març fins al juny de 2020 les escoles de tot el món van romandre tancades degut al Coronavirus, però, el projecte News from Utopia va continuar endavant, perquè calia que els alumnes continuessin connectats. Doncs, bé, va ser llavors quan els alumnes francesos, alemanys, italians i catalans van participar en una activitat que consistia en penjar en un mur digital totes les fake news sobre el Coronavirus que els anaven arribant a través de les seves xarxes socials. Professores i alumnes vam llegir els posts que havíem penjat entre tots i totes, i vam analitzar-ne el contingut per veure per què aquells posts eren fake news. N’hi havia de molt fàcils de detectar, però n’hi havia algun que va costar més.

La segona part del projecte ha consistit en la creació d’una sèrie de 4 telenotícies, News Channels, que ens porten a l’any 2050, on els nostres alumnes han hagut de posar en pràctica el seu esperit crític i la seva creativitat, i imaginar notícies que podrien passar en el futur, basant-se en la realitat actual. Així doncs, hem integrat des de l’inici la ciència, la tecnologia, l’arquitectura, les noves tecnologies en la indústria tèxtil,  l’esport, els quals han format part del dia a dia dels nostres joves reporters. A banda, el projecte ha permès als alumnes desenvolupar i potenciar la seva creativitat i autonomia personal, i, per damunt de tot, els ha ajudat a reflexionar i a buscar solucions davant els problemes actuals de la societat.

Durant l’estada a Bordeus, els alumnes de La Guineueta i els alumnes de l’institut Gustave Eiffel també van assistir a unes classes sobre com s’han de fer les fotografies i els vídeos per als reportatges del nostre telenotícies.

En resum, malgrat totes les dificultats que ens ha anat posant la pandèmia COVID-19, hem pogut finalitzar el projecte News from Utopia, fer dues mobilitats presencials de les 3 acordades inicialment, una mobilitat virtual, i aconseguir acabar totes les tasques planificades, aconseguint uns resultats remarcables, i els objectius que ens havíem marcat.

 

 

El tancament del projecte News from Utopia es va celebrar el mes de desembre de 2021 a la ciutat on va néixer, a Bordeus. Només els alumnes i professors de Barcelona vam poder desplaçar-nos-hi ja que la situació pandèmica a Alemanya no va permetre als nostres socis alemanys realitzar la última mobilitat de forma presencial. Durant cinc dies els nostres alumnes van poder gaudir del treball en grup amb els companys i companyes que fins en aquell moment només havien conegut a través de les múltiples sessions online a Zoom. Finalment, vam poder gravar alguns dels clips col·laboratius que ens faltaven en un set de gravació a l’institut Gustave Eiffel. Tot l’alumnat coincideix en que aquesta experiència ha estat fantàstica i que han après molt, a banda que s’ho han passat d’allò més bé.

Sabem que la difusió del projecte continuarà gràcies a la divulgació a través de la web de l’institut, de les xarxes socials, de la plataforma eTwinning, de la web de Learn to Check, de la  continuïtat de la nostra jove revista escolar The Guineueta Times, la qual demostra la sostenibilitat del projecte a l’institut, i de les accions que cadascun dels nostres alumnes i les seves famílies i de tota la comunitat educativa seguiran fent, gràcies als aprenentatges i a l’experiència viscuda durant els dos anys i mig d’aquest projecte.

Podeu saber més sobre el nostre projecte News from Utopia a la web del projecte i a les diverses xarxes socials que ens ajuden a difondre aquest projecte europeu KA229 Erasmus+.

https://sites.google.com/view/news-from-utopia-ka229-erasmus/home

https://twitter.com/utopiafrom

https://www.instagram.com/news_from_utopia/

Resum del projecte en diferents llengües

English

Erasmus + eTwinning Project 2019-2022

This Erasmus + eTwinning project focuses on creating a digital online magazine and a video newscast.

Students will learn how to write magazine articles based on a utopian world in 2050 and produce a virtual newscast as well as sharing information about their national counterparts.

They will design and be engaged in digital activities such as the creation of collaborative articles and collaboratively written scripts for the News Channel.

Català

 

Projecte Erasmus + eTwinning 2019-2022 Aquest projecte Erasmus + eTwinning se centra a crear una revista digital en línia i un telenotícies en vídeo. Els estudiants aprendran a escriure articles de revistes basats en un món utòpic el 2050 i a produir un diari virtual, així com a compartir informació sobre els seus homòlegs nacionals. Dissenyaran i participaran en activitats digitals com ara la creació d’articles col·laboratius i guions escrits en col·laboració per al canal de notícies.

Francès

 

Projet Erasmus + eTwinning 2019-2022 Ce projet Erasmus + eTwinning se concentre sur la création d’un magazine numérique en ligne et d’un journal vidéo. Les étudiants apprendront à rédiger des articles de magazine basés sur un monde utopique en 2050 et à produire un journal télévisé virtuel ainsi qu’à partager des informations sur leurs homologues nationaux. Ils concevront et participeront à des activités numériques telles que la création d’articles collaboratifs et de scripts écrits en collaboration pour la chaîne d’information.

Castellà

 

Proyecto Erasmus + eTwinning 2019-2022 Este proyecto Erasmus + eTwinning se centra en la creación de una revista digital en línea y un noticiero en vídeo. Los estudiantes aprenderán a escribir artículos de revistas basados en un mundo utópico en 2050 y producirán un noticiero virtual, además de compartir información sobre sus contrapartes nacionales. Diseñarán y participarán en actividades digitales como la creación de artículos colaborativos y guiones escritos en colaboración para el canal de noticias.

Italià

 

Progetto Erasmus + eTwinning 2019-2022 Questo progetto Erasmus + eTwinning si concentra sulla creazione di una rivista digitale online e di un videogiornale. Gli studenti impareranno come scrivere articoli di riviste basati su un mondo utopico nel 2050 e produrre un telegiornale virtuale, oltre a condividere informazioni sulle loro controparti nazionali. Progetteranno e saranno impegnati in attività digitali come la creazione di articoli collaborativi e script scritti in collaborazione per News Channel

Alemany

Erasmus + eTwinning-Projekt 2019-2022 Dieses Erasmus + eTwinning-Projekt konzentriert sich auf die Erstellung eines digitalen Online-Magazins und einer Video-Nachrichtensendung. Die Schüler lernen, Zeitschriftenartikel zu schreiben, die auf einer utopischen Welt im Jahr 2050 basieren, eine virtuelle Nachrichtensendung zu produzieren und Informationen über ihre nationalen Kollegen auszutauschen. Sie werden digitale Aktivitäten konzipieren und sich daran beteiligen, wie die Erstellung von kollaborativen Artikeln und gemeinsam verfassten Skripten für den Nachrichtenkanal.

Institut la Guineueta